Sommaire du n°184

L’exposition ethnographique selon Georges Henri Rivière
Dossier coordonné par Serge Chaumier et Daniel Jacobi

Ce dossier est l’occasion de reparler d’une question essentielle : en quoi les multiples expositions qu’a conçues et coordonnées Georges Henri Rivière ont-elles renouvelé le mode de collecte et d’exhibition des collections ethnographiques ? Au point de faire de la muséologie selon GHR un tournant dans l’écriture du discours expographique et une référence connue dans le monde entier. Il s’agit de rappeler, de façon claire et concise, quels ont été les principes clefs de son inventivité et de sa créativité expographique à travers quelques exemples.

The ethnographic exhibition according to Georges Henri Rivière
coordination Serge Chaumier and Daniel Jacobi

This dossier is an opportunity to once again talk about an essential question: how have the many exhibitions designed and coordinated by Georges Henri Rivière renewed the way ethnographic collections are collected and exhibited? To the point of making museology according to GHR a turning point in the writing of expographic discourse and a worldwide reference. It is a matter of recalling, in a clear and concise way, what were the key principles of his inventiveness and his expographic creativity through a few examples. Marie-Charlotte Calafat and Germain Viatte review the faithful restitutions made for the Mucem exhibition. Jean-Claude Duclos evokes the initial exhibition, faithful to the teaching of GHR, which he conceived in the Camargue. Daniel Jacobi uses the example of the Burgundy Wine Museum in Beaune to highlight the aesthetic qualities of this museology. Finally, Serge Chaumier assesses the Rivière period in the evolution of exhibitions in so-called social museums.

« Voir la lumière » : patrimoine et culture scientifique en milieu scolaire
Anne-Sophie Rozay et Sylvain Chambreland

L’utilisation du patrimoine scientifique comme outil culturel et pédagogique est à l’origine de cette expérience menée au sein de deux établissements scolaires. Les responsables du projet reviennent sur ce dispositif d’exposition – fruit d’un partenariat avec Science Action Normandie et un laboratoire de recherche – qui a permis aux élèves d’appréhender l’histoire des techniques et les métiers du patrimoine.

Heritage and Scientific culture in schools, feedback on a positive experience in Normandy
Anne-Sophie Rozay and Sylvain Chambreland

The use of Scientific heritage as a cultural and educational tool is at the origin of this experiment carried out in two schools. The project managers look back on the exhibition approach - the result of a partnership with Science Action Normandie and a Research Laboratory - which has enabled students to understand the history of heritage techniques and the associated professions.

Les musées capteurs de publics
Katy Tari

Depuis quelques années les musées québécois connaissent une hausse marquée de leur fréquentation. L’auteur analyse les raisons de cet engouement qui se produit pourtant dans un contexte financier délicat et face à une forte concurrence des industries culturelles. Différentes formes d’action sont ainsi mises en œuvre pour favoriser le décloisonnement du musée devenu lieu d’expérimentation et attirer le public.

" Audience capturing " museums
Katy Tari

In recent years, Quebec museums have seen a marked increase in their attendance. The author analyses the reasons for this popularity which nevertheless occurs in a delicate financial context, and in the face of strong competition from other ‘cultural industries’. Various forms of action are thus implemented to encourage the decompartmentalization within museums, which has become a place of experimentation, and thus attract a captive audience.

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